Helhetspraktiken

Köp- och leveransvillkor

Vi vill att du alltid ska känna dig trygg när du väljer att handla hos oss. Vi har därför valt att erbjuda endast beprövade och säkra betalningsalternativ.

Följande betalningsalternativ är möjliga att välja:

  • Betalning mot postförskott
    Du betalar på ditt utlämningsställe när du hämtar ut ditt paket.
  • Kortbetalning via DIBS
    De vanliga korttyperna såsom VISA och MasterCard.

 

  1. Priser
    Samtliga priser visas inklusive moms.
    Böcker 6% • Kosttillskott 12% • Tillbehör 25%.
    Ändras momsen förbehåller vi oss rätten att ändra våra priser till motsvarande momssats.

  2. Ångerrätt
    Ångerrätt är 14 dagar efter det att varorna är mottagna. Du har rätt att öppna förpackningen för att kontrollera varan, men varan måste vara i väsentligen obrukat skick för att kunna returneras. Återbetalning sker härvid av varans pris. Kunden svarar för returfrakten. OBS. Returnera inte mot postförskott. Kontakta oss innan du returnerar varan.

    Returen skickas till nedanstående adress:
    Alpha Plus AB
    Roxnäsvägen 6
    791 44 FALUN

    Har du frågor angående din retur är du välkommen att kontakta vår kundtjänst. 
    Telefon: 023-79 28 00 (helgfri måndag-torsdag, 8-17, fredagar 8-14)
    Mejl: retur@alpha-plus.se

  3. Reklamationer
    Om paketet är skadat vid leverans kan du göra en reklamation direkt hos ditt utlämningsställe. För att vara på den säkra sidan bör du ha som vana att alltid se över emballaget när du hämtar ditt paket. Du har rätt att utan kostnad öppna paketet, för att kontrollera varan.
    Om något är felaktigt med din produkt, ber vi dig reklamera det hos oss så snart så möjligt. Du kan göra en reklamation genom att ringa eller e-posta vår kundtjänst - våra kontaktuppgifter ser du nedan. När vi mottagit din reklamation kommer vi att så snabbt som möjligt skicka dig en retursedel som du använder för att skicka tillbaka den felaktiga produkten till oss. Så snart vi mottagit varan, skickar vi dig rätt produkt, alternativt återbetalar dig pengar, beroende på vad du valt.

    För att vi ska godkänna reklamationen:
    Reklamation måste alltid göras, skicka inte bara tillbaka produkten. Använd alltid den retursedel du får av oss.
    Felplock; Om fel produkt har skickats från oss, ska hela produkten återsändas till oss. Glöm inte att ange i reklamationen vilken produkt du fått istället.
    Produkt saknas; Efter kontroll skickas den saknade varan ut till dig.
    Trasig/defekt; Hela produkten ska återsändas till oss.
    Utgånget datum; Glöm inte ange när produkten har gått ut. Vi gör vår bedömning därefter. 
    Annan orsak; Om orsaken är en annan, måste det anges vad orsaken är.

    Vid eventuella tvister angående reklamationer följer vi Allmänna reklamationsnämndens, ARN:s, rekommendationer.

    Har du frågor angående din reklamation är du välkommen att kontakta vår kundtjänst. 
    Telefon: 023-79 28 00 (helgfri måndag-torsdag, 8-17, fredagar 8-14)
    Mejl: retur@alpha-plus.se

    Alpha Plus AB
    Roxnäsvägen 6
    791 44 FALUN

  4. Ändra och avbeställa order
    Du kan inte själv ändra eller avbeställa din order på Din sida. Vi ändrar och avbeställer ordrar i den mån det är möjligt, när en order väl är printad för packning har vi inte möjlighet att ändra den. 

  5. Leveranstid
    Normalt har du ditt paket inom 2-4 dagar. Vid större kampanjer kan det ta något längre tid. Mindre ordrar med restnoterad produkt skickas när alla varor finns i lager.

  6. Öppettider
    Webbshoppen har öppet dygnet runt.

  7. Outlösta paket
    Vi förbehåller oss rätten att debitera dig kostnaderna för returfrakt, expeditionskostnad etc. Du kommer att bli debiterad med minimiavgift 250:- vid outlösta paket. Försändelsen ligger på uthämtningsstället i 14 dagar innan den returneras till oss.

  8. Fraktpriser
    För beställningar under 500 kr = 29 kr
    För beställningar över 500 kr = Fri frakt!
    Kostnad för avisering kan tillkomma

  9. Brev/Paket
    Ordrar som väger under ett kg skickas automatiskt som brev. Ordrar över ett kg skickas som postpaket. Du bestämmer själv hur du vill bli aviserad om att ditt paket har anlänt till ditt utlämningsställe. Det snabbaste och billigaste är SMS-avisering. Väljer du Brev-avisering tillkommer en kostnad om 5 kr.

  10. Aviavgifter
    Du bestämmer själv hur du vill bli aviserad om att ditt paket har anlänt till ditt utlämningsställe. Det snabbaste och billigaste är SMS-avisering. Väljer du Brev-avisering tillkommer en kostnad om 5 kr.

  11. Minsta ordervärde
    Vi tillämpar ej Minsta ordervärde.

  12. Beställningar utanför Sverige
    I dagsläget levererar vi endast inom Sverige.

  13. Övriga avgifter
    Postförskottsavgift: 80:-

  14. Orderbekräftelse
    När vi mottagit din beställning skickar vi dig snarast en bekräftelse via e-post med information om din beställning.
    Ta för vana att alltid kontrollera din orderbekräftelse så att allt ser OK ut, skulle det vara något du undrar över så kontakta vår kundtjänst omedelbart.
    Det är bra om du sparar orderbekräftelsen för att ha till hands vid eventuella kontakter med kundtjänst, när du kontaktar oss är det bra om du har kundnr/ordernr antecknat.

  15. Fel i publicering
    Vi förbehåller oss rätten att i efterhand korrigera priser, texter som tryckts/skrivits felaktigt på vår hemsida, i kataloger, på produkter eller i andra förekommande media. Vi reserverar oss även mot prisjusteringar (såsom förändrade priser från våra leverantörer, valutaförändringar), lagerförändringar och ev. tekniska fel i webbshoppen, browser eller server.

  16. Åldersgräns
    Åldersgränsen vid postorderköp är 18 år. Är du under 18 år krävs målsmans underskrift. Vi har dock inget automatiskt system som gallrar bort köp som görs av minderåriga, men skulle problem uppstå med detta gäller ändå 14 dagars öppet köp. Kontakta oss så kan vi göra återköp på ordern samt spärra den minderåriges konto hos oss.

  17. Personuppgifter
    Företaget är personuppgiftsansvarig för behandling av de personuppgifter som Du som kund lämnar till oss. Dina personuppgifter kommer att behandlas i syfte att upprätthålla kundrelationen via kataloger, DM, SMS, mail och för andra marknadsföringsändamål av vårt eller andra externa företag. Du kan när som helst begära att personuppgifter rättas, tas bort eller anmäla om Du inte vill att uppgifter skall användas för direktmarknadsföring.

  18. Om cookies
    Den här webbplatsen innehåller så kallade cookies. En cookie är en liten textfil som lagras på din dator och som innehåller information. Det finns två typer av cookies. Den ena typen sparar en fil permanent på din dator.
    Den andra typen av cookies kallas sessionscookies. Under tiden du är inne och surfar på en sida, skickas den här cookien mellan din dator och servern för att kunna koppla information, som exempelvis vilket loginnamn du använder. Sessionscookies lagras inte permanent på din dator, utan försvinner när du stänger din webbläsare.
    Din webbläsare måste acceptera cookies, annars kommer du inte att kunna lägga varor i din kundvagn. 
    Hur du ställer in användningen av cookies beror på vilken webbläsare du använder. Läs sidan "Vanliga frågor " för instruktioner.

  19. Kundtjänst
    Du kan alltid kontakta vår kundtjänst som gärna hjälper dig. Under "Kontakta oss" hittar du ett formulär som du använder för att mejla till oss. Vi har även personlig service helgfri mån-fre 09.00-11.00. Telefonnummer är 023-79 28 00.

  20. Försenad eller utebliven betalning
    Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift med det belopp som är tillåtet enligt lag f.n. 50 kr samt dröjsmålsränta med 2% per månad + gällande referensränta.